Wanneer deze vraag gesteld wordt, weten veel bedrijven niet wat zij moeten zeggen. Dit terwijl het antwoord op deze vraag zeer waardevol is. Waarom dat zo is en hoe je de waarde van een klant berekent vertel ik je in dit artikel.
Waarom het zo belangrijk is om te weten hoeveel jouw klanten waard zijn, is eigenlijk heel eenvoudig: je weet hoeveel ze mogen kosten. Om winst te maken moet een klant jou meer opleveren dan dat hij kost. Als een klant 100 euro waard is, wil je niet meer dan 100 betalen voor een klant. Dus alle marketinginspanningen die je doet om iemand over te halen mogen niet hoger dan 100 euro per klant worden.
Maar hoe weet je nu precies wat een klant waard is? Dat lees je in mijn artikel over klantwaarde berekening.
In het artikel wordt geen geavanceerde ingewikkelde methode gehanteerd. Het is een simpele methode aan de hand waarvan je een goede inschatting kunt maken van de waarde van je klanten. Dit is ontzettend belangrijk.
Veel bedrijven rekenen verkeerd. Als zij een stuntaanbieding doen, willen zij evengoed winst maken. Stel je een aanbieder X voor met een laptop met een inkoopprijs van 500 euro en een stuntverkoopprijs van 600 euro. Hiermee is de aanbieder dan misschien wel de goedkoopste, maar het verschil met de concurrentie is maar een paar tientjes.
Stel dat aanbieder X de laptop voor 480 euro zou verkopen. Dit is een enorm verschil met de concurrentie. Hij krijgt veel extra klanten, maar hij maakt 20 euro verlies per laptop...WAT EEN SUKKEL!
Of toch niet?!
Aanbieder X weet uit ervaring dat iemand die een laptop koopt, gemiddeld voor 150 euro aan accesoires aanschaft. Hierop maakt X zo'n 50 euro winst. Ook weet aanbieder X dat ongeveer 25% van de klanten die een laptop bij hem heeft aangeschaft terugkomt om andere produkten bij hem te kopen. Door de tijd heen levert zo'n klant hem gemiddeld 400 euro winst op.
Dus door de laptop met verlies te verkopen, krijgt aanbieder X veel extra klanten. Door de accesoires die zij aanschaffen maakt hij 50 euro winst. Die 20 euro verlies op de laptop wordt hiermee dus alweer goedgemaakt.
Daarnaast levert de stuntactie aanbieder X extra klanten op die hem in de toekomst een veel winst opleveren!
Het is dus ontzettend belangrijk om de waarde van je klanten te kennen. Je weet dan precies hoeveel je maximaal per klant mag uitgeven aan marketing. Je weet welke acties je en kortingen je kunt aanbieden om een klant binnen te halen.
zondag 3 augustus 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten