zaterdag 13 december 2008

Achtergrondmuziek op Websites

Je hoort het steeds minder: achtergrondmuziek op websites. Zelf vind ik dit een positieve ontwikkeling want ik denk dat het alleen maar afleidt.

Daarom wil ik er in dit artikel kort aandacht aan besteden. De boodschap van het artikel luidt: Denk er eerst goed over na of je wel achtergrondmuziek op je website wilt!


Bekijk het vanuit de bezoeker...

1. Wanneer je achtergrondmuziek op je site draait, moet deze muziek de bezoeker wel bevallen. Je wilt hem tenslotte niet wegjagen nu je hem eindelijk op je site hebt!

2. Als je perse achtergrondmuziek wilt draaien op je website, zorg er dan in ieder geval dat de bezoeker deze zelf kan uitzetten wanneer hij dit wil. Dit neemt overigens het psychologisch effect van de voorafgaande 'irritante' muziek niet weg en de bezoeker zal daardoor anders naar jouw website kijken.

3. Zelfs het mooiste nummer gaat na een aantal herhalingen binnen korte tijd vervelen. Je kunt geen muziek van een uur afspelen en je zit dus vast aan het feit dat het nummer zich herhaalt.

4. Wanneer bezoekers niet lang op dezelfde pagina blijven en snel doorklikken, klinkt er een plotselinge stilte en begint het liedje vaak opnieuw wat ergernis kan opwekken (overigens is het technisch vast mogelijk ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt).


De bovenstaande punten geven de invloeden van achtergrondmuziek op je website weer. Ga er vanuit dat er meer bezoekers zijn die het muziekje niet waarderen dan bezoekers die dit wel doen. Mijn advies is dan ook: geen achtergrondmuziek op je website.

Natuurlijk moet je dit bekijken per website en in acht nemen wat het doel is van de website. Het laten afspelen van zelfgecomponeerde muziekstukken door een pianist op zijn eigen website zal misschien juist een positief effect hebben op de bezoeker.

1 opmerking:

Sjonny zei

Ik ben het er mee eens, vooral in winkels en kleine zaakjes. achtergrondmuziek marketing is zeer effectief en zorgt voor verhoogde verkoopcijfers.