Gelukkig is het gebruik van je emailhandtekening voor marketingdoeleinden bij de meeste ondernemers niet onbekend. Toch wil ik er graag kort even aandacht aan besteden in dit korte artikel.
Met emailhandtekening (signature) bedoel ik de laatste paar regels die je standaard toevoegt (als het goed is) aan alle emails die je verstuurd. Wanneer je effectief gebruik maakt van je emailhandtekening, is elk emailtje dat je verstuurt reclame voor je bedrijf. Deze methode van virale marketing is enorm simpel en ook nog eens gratis!
Vaak ziet een emailhandtekening er zo uit:
Naam
Functie
(Bedrijfsnaam)
(Bedrijfsadres)
(Postcode + Plaats Vestiging)
(Telefoonnummer)
(Website)
Een signature die er zo uitziet, is helemaal niet verkeerd maar is zeker niet optimaal. Er zijn een aantal punten die verbeterd kunnen worden.
Allereerst de scheiding tussen het bericht en de signature. Zelf vind ik het prettig als deze duidelijk gescheiden zijn door bijvoorbeeld een lijn die bestaat uit puntjes of squiggles (~). Echter is dit een kwestie van smaak en geen must.
Ten tweede de verticale lengte van de signature. Hoe langer, des te saaier hij oogt en des te minder vaak hij wordt gelezen. Dat is niet wat je wil! In het bovenstaande voorbeeld staan er allerlei bedrijfsgegevens in de signature. Wanneer jouw onderneming een website heeft, is dit geheel onnodig (tenminste als je op de website een contactpagina hebt met bedrijfsgegevens). Laat ze dan ook weg.
Een signature moet maximaal uit vier regels bestaan om de aandacht van de lezer te trekken. Maximaal, maar eigenlijk ook minimaal, want je wilt deze mogelijkheid natuurlijk zo optimaal mogelijk benutten ;-)
Ten derde mist in het merendeel van de signatures die ik tegenkom een 'catchy tagline', een zin die de aandacht van de lezer trekt. Dit kan een kernzin zijn of een unique selling point (USP). Wanneer je deze niet opneemt in je signature, laat je een commerciƫle kans lopen.
Tot slot de horizontale lengte van de signature. Denk eraan geen lange zinnen te gebruiken. Hierdoor verlies je de aandacht van de lezer.
Hier een voorbeeld van een goede signature:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Roel de Vries
Marketing Manager
Al Uw Boeken Binnen 24u In Huis...
www.24uurboekshop.nl
Zoals je ziet heb ik meerder hoofdletters gebruikt in de signature. Dit is een typisch voorbeeld van Amerikaanse internetmarketing. Ook dit is een keuze. Mijn aandacht wordt er in ieder geval beter door gegrepen dan door een zin met alleen aan het begin een hoofdletter.
Dus neem de tijd bij het opstellen van je signature en zorg voor een goede commerciƫle boodschap!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten